2008. március 23., vasárnap

Kóstolj bele az édes életbe!

Szép, kívánatos, de hizlal

Ki ne szeretné élvezni az életet, s kit ne hozna lázba egy gonddal elkészített ételköltemény vagy jégkrémkehely? A jégkrémről bátran állíthatjuk, hogy minden érzékszervünkre hat. De jaj! Ha már lecsúszott a torkunkon, rögtön aggódni kezdünk: hány kalória is volt ez? Hová fog lerakódni? Egy átlagos nő élete során körülbelül 32 évig fogyókúrázik. Szintén tragikus, hogy a lányok 90 százaléka nincs kibékülve testsúlyával. 40 százalékuk rendszeresen diétázik, sőt néha koplal ahelyett, hogy táplálkozási szokásain változtatna. A szigorú és egyoldalú diéták hosszú távú betartása gyakran nehéz. De szükséges-e egyáltalán?

Mi az egészséges?

Számtalanszor olvastuk, hallottuk már, mégsem merjük elhinni: nincs egészségtelen étel, csak rosszul összeállított étrend. A mérték és az érték egyaránt fontos követelmény kiegyensúlyozott táplálkozásunkkal kapcsolatban. Az ortorexia, a kizárólag az egészségesnek vélt ételek fogyasztása azonban szintén szenvedéllyé válhat, s kóros táplálkozási szokások kialakulását eredményezheti. Az étrendi egyoldalúság minden korban és élethelyzetben kerülendő!

Élvezzük jobban az életet!

Az egészséges életmód alapja a hosszú távú gondolkodás. A rendszeres testmozgás, az egészséges táplálkozás egész életre kell, hogy szóljon. Az ember természetesen vágyik a finom ízekre, a desszertekre, s senkitől sem várható el, hogy egy életre lemondjon ezekről a finomságokról. Teremtsük meg az egyensúlyt, és érezzük jól magunkat a bőrünkben! Mindannyiunk számára fontos a vitalitás: a lemeríthetetlenség, az állandóan megújuló szellemi és fizikai erőforrások – hiszen bírnunk kell a gyűrődést. Vitalitásunkat testünk és lelkünk egészsége együtt alkotja. Egyik legfontosabb tényező ezek közül az étkezés, de a mozgás és a lazítás, pihenés is befolyásolja az energiaszintet, teljesítőképességet, versenyképességet:

Energia és egyensúly

Fontos, hogy étrendünk energiatartalma szervezetünk energiaszükségletének megfelelő legyen, ami egy átlagos testalkatú és átlagos fizikai aktivitású felnőtt esetében 2000-2500 kilokalóriát jelent, erős fizikai megterhelés (munka, sport) esetén azonban jóval meghaladhatja ezt. Szükséges a helyes tápanyagarányok megtartása – ez csakis változatos, minél többféle élelmiszer-csoportot tartalmazó étrenddel valósítható meg.

A kiegyensúlyozott táplálkozás alapja a napi ötszöri étkezés. A reggeli az egyik legfontosabb ezek közül. Vonzó alternatíva, hogy a reggeli müzli jégkrémmel is elkészíthető – például joghurt-erdei gyümölcs jégkrémmel összekeverve.

Azért, hogy testünk minden fontos tápanyaghoz hozzájusson – amelyek szükségesek ahhoz, hogy egészségesek maradjunk – változatosan kell táplálkoznunk, és nem szabad extrém módon túllépni az egyes ételfélékből ajánlott napi mennyiségeket.

Miből mennyit?

Egy átlagos felnőtt szénhidrátból származó energiafelvétele az összes energia 45–65%-a. Optimális esetben a naponta fogyasztott energiamennyiségnek 20-30%-át zsírból kell fedezni. Legjobb, ha mindenki a testtömegével számol, és csak 1 gramm zsírt fogyaszt kilogrammonként (túlsúlyosok még kevesebbet). Hogyan lehet ezt az arányt megvalósítani?

Az étrend alapját a teljes őrlésű gabonafélék képezzék: kenyér, rizs, tészta és burgonya mindösszesen 4-6 adagban ajánlott naponta. Gyümölcsből és zöldségből napi 5 adagot, húsból, halból, hüvelyesekből, tojásból napi 1-2 adagot ajánlott fogyasztani. A tejtermékekből 2-3 adag fogyasztandó naponta, míg édességek és egyéb rágcsálnivalók maximum napi 1 adagban férnek bele a kiegyensúlyozott étrendbe.

Ne feledd: legfontosabb az energiaegyensúly – a táplálékkal felvett és a testmozgással leadott energia közel azonos értéke. Vagyis az extra gombóc fagyit azonnal ledolgozhatjuk egy kis testmozgással! Hiszen a vitalitáshoz ez is hozzátartozik.

Kovács Ildikó dietetikus

Nincsenek megjegyzések: