2008. március 24., hétfő

Tej a jégkrémben

A tej alapvető élelmiszereink egyike, számos áldásos hatással bír, bár néhány – az interneten keringő, és tudományosan teljesen megalapozatlan – állítás ezt cáfolni igyekszik. A táplálkozástudományi szakemberek által készített és érvényben lévő étrendi ajánlások szerint napi 3–4 egység, vagyis 3 bögre (6–7 dl) tej, illetve ennek megfelelő joghurt vagy sajt fogyasztása az optimális, de elsősorban a zsírszegény tejtermékekből válasszunk. Naponta egy adag tejes jégkrém is beilleszthető a kiegyensúlyozott táplálkozásba.

Egy deciliter (fél pohár) 2,8%-os zsírtartalmú tej energiatartalma 62 kcal, a sovány, 1,5%-os zsírtartalmú tejé 50 kcal. Kitűnő és jól hasznosuló állatifehérje-forrás: 100 gramm tej 3,4 g fehérjetartalmú.

A tej szénhidráttartalma (5,3 g/100 g) az összes energiának csak mintegy 30%-át teszi ki, ezért a tej és a tejtermékek a felnőttek által elfogyasztott összes szénhidráttartalomból csak 6–10%-kal, a gyermekeknél pedig 13–20%-kal részesednek. A tejcukor, a laktóz egy glükóz- és egy galaktózkomponensből áll. Elősegíti az ásványi anyagok (kalcium, magnézium, foszfor) felszívódását, és a belőle képződő tejsav a vastagbélben gátolja a káros bélbaktériumok elszaporodását.

100 g tej kalciumtartalma 114 mg, a savanyított tejtermékeké ezt megközelíti, a sovány tehértúró hasonló mennyisége 90 g kalciumot tartalmaz. Érdemes megjegyezni, hogy nem önmagában a kalcium a legfontosabb tápanyag a tejben és a túróban, hanem az a kalcium-kazeinát komplex, amely a kalcium felszívódását hatékonnyá teszi.

A felnőttek kalciumfelvétele világszerte messze a kívánatos alatt van, így a csontritkulás szinte mindenütt népbetegségnek számít. Egy izraeli tanulmány arra világított rá, hogy – mindkét nem esetében – a legtöbb kalciumot és tejet fogyasztóknak van a testtömegindexük a normál tartományban. 10–14 éves, normál és elhízott gyerekekkel végzett kérdőíves vizsgálatok során magyar kutatók arra jutottak, hogy a legnagyobb testtömegű gyermekek kalciumfelvétele volt a legkisebb.

A tej és a tejtermékek a gyerekek és a fiatalok vitaminellátottságához is hozzájárulhatnak. Fél liter tej a 7–9 éves gyerekek vitaminigényéből a B2-, B12-vitamin 65–75%-át fedezi, az A-vitamin, nikotinsav és pantoténsav 35–40%-át, a B1-, B6- és C-vitaminnak kb. 20%-át, a D-, E-vitamin és a folsav kb. 10%-át. Egyértelmű tehát, hogy a tej különösen jó B2- és B12-vitaminforrás, és más vitaminok szükségletének kielégítésében is részt vesz. D-vitamin-tartalma elősegíti a kalcium beépülését a csontokba.

A jégkrém tápértékét alapvetően a benne lévő tejtermékek mennyisége határozza meg. Egy adag (2 gombóc) energiatartalma 80–160 kcal. Rendszerint – típustól függően – A-vitamint, riboflavin (B2-vitamint), B12-vitamint és kalciumot tartalmaz. Fehérjetartalma hasonló a tejéhez. A tejes jégkrémek zsírtartalma 5–8% között mozog, de az 50%-kal csökkentett zsírtartalmú termékeké csak 2,5%. A gyermekeknek készülő jégkrémekből teljes egészében kivonták a mesterséges színezékeket és aromákat, de fokozottan ügyelnek a felhasznált gyümölcs és a tejtermékek mennyiségére és minőségére is.

A light jégkrémek szénhidráttartalma kizárólag természetes módon előforduló cukrokból áll, hozzáadott cukrot nem tartalmaznak, így ezeket fogyókúrázók és cukorbetegek is fogyaszthatják. Édesítőszerük általában a maltit, aszpartám és aceszulfám-K, amelyek kis koncentrációban kerülnek a jégkrémekbe, a többféle édesítőszer optimális kombinációja megteremti az édes íz harmóniáját, de a termék energiatartalmát nem emeli.

Nem muszáj azonban mindig és mindenkinek fogyókúrázni, egy-egy pálcikás vagy 2 gombóc jégkrémet a tejszínes-krémes finomságokból (mascarpone, vanília, madártej) is megengedhetünk magunknak – legfeljebb egy kis extra testmozgással helyrebillentjük az energia-egyensúlyunkat.

Kovács Ildikó dietetikus

Nincsenek megjegyzések: